Opbygning af classic baneracer

Billedvisning gennem opbygningen

Så er "Minien" endelig landet i mit værksted. Der venter nu mange vintertimer på opbygningen til en ægte classic baneracer.

Som nævnt i et tidligere afsnit, her på hjemmesiden, stoppede jeg for 38 år siden, fuldstændigt fra den ene dag til den anden, med at køre race. Men jeg lovede mig selv, at når vores børn var flyttet hjemmefra, og der var plads i økonomien, ville jeg starte igen. Det har været et stort savn, at mangle både gamle kammerater og selvfølgelig motorsporten.
I et par år, har jeg nu gået og leget med forskellige tanker om, hvilken motorsportsgren jeg skulle koncentrerer mig om. Skulle det være classic rally eller classic baneløb.
Efter, at have overværet et par spændende baneløb i København og et DM rally i Bramming, er jeg nu helt overbevist om hvad valget bliver, nemlig banerace.
Den første bil jeg havde, på daværende tidspunkt, i 1970, var en Morris Mini Cooper 998 m3, gr.2. Den var en drøm,at køre i, måske den bedste og sjoveste, så derfor har jeg nu beslutte mig til, at det skal det være igen, bare en Cooper S 1275.
Jeg begyndte nu, at undersøge mulighederne på nettet, både i Danmark, England og USA, om jeg kunne finde den rigtige bil. Det var svært, og lidt for dyrt syntes jeg. Derfor besluttede jeg mig for, at finde en ganske alimindelig, god og sund Mrk3 Mini 1000, jeg kunne bygge op fra bunden til Cooper S 1275 baneracer. Jeg fandt så bilen i marts 2010, i Svebølle på Sjælland. Den blev, efter 3-4 uger, transporteret hjem til Sæby, i Nordjylland, hvor den så har stået på mit værksted, i hele perioden hvor jeg skilte den ad.
Da jeg var helt grøn, i viden om baneløb, tuning og opbygning af baneracere, var jeg tvunget til, at finde en god professionel tuningsekspert, med Cooper S og banerace som sit speciale. Jeg fik mange oplysninger og tips fra flere minifolk, og der blev peget på Georg Mikkelsen ( Å.K.M. Racing ) i Thisted. Jeg kontaktede Georg, og spurgte ham, om det var noget for ham, at hjælpe mig med mit projekt. Det var han heldigvis 🙂 Der sidder jo en kæmpe viden i Georg, som jeg hurtig fandt ud af, om alt, inden for Minier og tuning af baneracere og deres opbygning. Der er virkeligt blevet snakket om race i gamle dage, på Roskilde Ring og meget andet, meget inspirende.
Georg, lagde alle kortene på bordet, og fortalte mig, hvad jeg skulle forvente, rent økonomisk, hvad det ville koste mig, at bygge sådan en bil. Prisen, kom ikke som nogen overraskelse for mig, så nu kunne vi endelig begynde på projektet, efter en grundig gennemgang. 
Efterfølgende, gjorde jeg den store fejl, uvidende og naiv, at købe en Cooper S 1275 motor incl. gearkasse, i England, på eBay. Jeg troede, efter beskrivelsen, at motoren var i orden, men det var den langt fra. Det var ikke mange dele, som Georg kunne bruge fra den, så det var dyre lærepenge. Jeg fik nærmest en skideballe af Georg 😠, da han så den, og at jeg var blevet snydt, så vandet drev af mig. Køb aldrig noget på eBay, som du ikke har mulighed for at se og kontrollerer.
Nu er der så gået 3/4 år, og det går stille og roligt fremad. Georg har haft en masse problemer med, at fremskaffe dele til gearkassen fra England, samt kvalliteten  på gearhjulene. Men med lidt ekstra grå hår, er det nu lykkedes ham, at blive komplet færdig med motor og gearkasse, og har samlet det hele.
Topstykket, har været en tur i København, hos en anden gammel kendt tuningsekspert, nemlig Poul Heichendorff. Han har, som vist på efterfølgende fotoer, lavet et fantastisk godt stykke arbejde. Det er håndværk, når det er allerbedst. Jeg har endnu ikke haft fornøjelsen, at møde Poul peresonligt, men mon ikke vi mødes en dag på en af banerne, så jeg kan sige tak. Det bliver så spændende, når bilen første gang skal startes op. Jeg kan næsten ikke vente, det bliver englelyd for øregangene.
Georgs arbejde, er helt i top, et fantastisk godt håndværk er blevet udført. Der er virkelig kælet for denne motor og intet er overladt til tilfældighederne. Tak, Georg, for det arbejde du har udført, og fordi jeg har lært dig, at kende.
Jeg har, den 17 december 2010, hentet motoren/gearkasse, manifolds, kølere, oliekøler, udstødning og potte, hos Georg. Motorblokken skal nu affedtes og males.
Pladearbejdet og det mekaniske arbejde, udføres af dygtige fagfolk ( Jens, Tony og Torben ) fra Bilværkstedet ApS, Anholtvej i Frederikshavn. Pladearbejdet forventes færdigt inden nytår. Bilen skal til maleren lige i starten af det nye år. Så kan vi derefter påbegynde hele eftermontering af bilen, det bliver dejligt. Det begynder nu, at tage form for alvor. Fortsættes efter nytår..............
Første billede af minien på mit værksted. Den har jeg lige fået hjem.

Indkøbt Cooper S 1275 topstykke fra England.

Indkøbt Cooper S 1275 motorblok fra England.

Original Cooper S standard gearkasse.

Den indkøbte shortblok fejlede absolut ikke noget, men jeg kunne ikke bruge den, da den var boret 1 gang for meget til classic race.

Så er demonteringen af bilen påbegyndt på mit eget værksted.

De fremtidige 12" Minilite fælge trænger til en opfriskning i en anden farve.

Kabinen ser noget miserabel ud, men er overraskende god. Der venter dog en del pladearbejde både i bunden samt paneler og vanger.

Den gamle 1000 m3 motor fra den købte mini Mrk.3

Så har jeg modtaget alle delene, fra Georg Mikkelsen, ÅKM Racing i Thisted, til opbygning af undervognen

Bilen er nu totalt adskilt. Den er blevet afhentet og kørt til pladesmeden. Opbygningen til en Cooper S 1275 Mrk 3 er nu begyndt.

Den nye forbro er tilpasset og midlertidig monteret.

Den nye bagbro monteret med de gamle bremsetromler. De nye tromler og bakker har jeg ikke fået endnu.

Nu er pladearbejdet snart udført. Det nye sikkerhedsbur er ved at blive tilpasset.Så nu er det lige før, at karossen kan sendes til maleren.

Dele som skal sandblæses/afrenses, og herefter males.

Her er 3 meget dygtige mekanikere/pladesmed fra Bilværkstedet ApS i Frederikshavn, som med deres store faglige viden opbygger min mini. Set fra venstre er det Jens, Torben og Tony.

Her kan man se resultatet efter afbalanceringen af krumtappen.

Det nye spærdiffenrentiale tilpasses i huset.

Den færdige ligetandede closeratio racergearkasse

Topstykket. Det kan vist ikke gøres bedre. Modificeret af Poul Heichendorff

Maximal størrelse, hvad siger I så?

Så har jeg fået motoren hjem. Den skal nu affedtes og males.

Originalt Cooper instrument og hus

Så har jeg købt de sidste dele hos Lindebjerg Carparts

Med over en måneds forsinkelse er bilen nu endelig klar til maleren. Døre, klapper,kofangere og bur er tilpasset.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

joe | Svar 06.01.2014 08.38

Hej Claus, du kender nok ikke, men jeg er ved at skal til at lave en mini som min broder var begyndt på, men han er desværre gået bort, jeg samler viden sammen

Joe. | Svar 03.01.2014 22.49

Hej har din mini endnu, kan se det er noget siden, denne side er lavet-

Claus Johansen 05.01.2014 18.50

Hej Joe.
Du må undskylde, men hvem er du, det kan jeg ikke rigtig huske?
Mvh.
Claus

Vagn Fobian. | Svar 22.10.2012 21.57

Det bliver spændene at se når den er malet og færdigmonteret .Håber vi får lov at følge projektet.

Claus Johansen 22.10.2012 22.23

Hej Vagn !
Tak for din interesse for min mini. Raceren blev færdig sidste år og har kørt på banerne siden 1 oktober 2011. Se de andre afsnit på www.cj-race.dk.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

07.08 | 21:01

Hej igen! Vi var på tur til Sæby da jeg skrev til dig. Jeg har stadig stropperne og oplys lige dit tlf. nr. på Jens-nsu@c.dk Hilsen Jens

...
07.08 | 19:35

Hej Jens.

Du må meget undskylde, at jeg først svare dig så sent, men helt ærligt, så havde jeg overset din besked.Hvis du har stropperne er jeg meget interesse

...
20.05 | 11:54

Hej! Du købte min trailer og hvis du er interesseret har jeg fundet nogle fastspændingsstropper til den. Disse stropper er konstrueret så de passer på hjulene

...
27.04 | 15:54

Det var en stor oplevelse, at se dig køre igen - du og bilen gjorde det godt😊

...
Du kan lide denne side