Så er "Minien" endelig landet i mit værksted. Der venter nu mange vintertimer på opbygningen til en ægte classic baneracer.
Som nævnt i et tidligere afsnit, her på hjemmesiden, stoppede jeg for 38 år siden, fuldstændigt fra den ene dag til den anden, med at køre race. Men jeg lovede mig selv, at når vores børn var flyttet hjemmefra, og der var plads i økonomien, ville jeg starte igen. Det har været et stort savn, at mangle både gamle kammerater og selvfølgelig motorsporten.
I et par år, har jeg nu gået og leget med forskellige tanker om, hvilken motorsportsgren jeg skulle koncentrerer mig om. Skulle det være classic rally eller classic baneløb.
Efter, at have overværet et par spændende baneløb i København og et DM rally i Bramming, er jeg nu helt overbevist om hvad valget bliver, nemlig banerace.
Den første bil jeg havde, på daværende tidspunkt, i 1970, var en Morris Mini Cooper 998 m3, gr.2. Den var en drøm,at køre i, måske den bedste og sjoveste, så derfor har jeg nu beslutte mig til, at det skal det være igen, bare en Cooper S 1275.
Jeg begyndte nu, at undersøge mulighederne på nettet, både i Danmark, England og USA, om jeg kunne finde den rigtige bil. Det var svært, og lidt for dyrt syntes jeg. Derfor besluttede jeg mig for, at finde en ganske alimindelig, god og sund Mrk3 Mini 1000, jeg kunne bygge op fra bunden til Cooper S 1275 baneracer. Jeg fandt så bilen i marts 2010, i Svebølle på Sjælland. Den blev, efter 3-4 uger, transporteret hjem til Sæby, i Nordjylland, hvor den så har stået på mit værksted, i hele perioden hvor jeg skilte den ad.
Da jeg var helt grøn, i viden om baneløb, tuning og opbygning af baneracere, var jeg tvunget til, at finde en god professionel tuningsekspert, med Cooper S og banerace som sit speciale. Jeg fik mange oplysninger og tips fra flere minifolk, og der blev peget på Georg Mikkelsen ( Å.K.M. Racing ) i Thisted. Jeg kontaktede Georg, og spurgte ham, om det var noget for ham, at hjælpe mig med mit projekt. Det var han heldigvis 🙂 Der sidder jo en kæmpe viden i Georg, som jeg hurtig fandt ud af, om alt, inden for Minier og tuning af baneracere og deres opbygning. Der er virkeligt blevet snakket om race i gamle dage, på Roskilde Ring og meget andet, meget inspirende.
Georg, lagde alle kortene på bordet, og fortalte mig, hvad jeg skulle forvente, rent økonomisk, hvad det ville koste mig, at bygge sådan en bil. Prisen, kom ikke som nogen overraskelse for mig, så nu kunne vi endelig begynde på projektet, efter en grundig gennemgang.
Efterfølgende, gjorde jeg den store fejl, uvidende og naiv, at købe en Cooper S 1275 motor incl. gearkasse, i England, på eBay. Jeg troede, efter beskrivelsen, at motoren var i orden, men det var den langt fra. Det var ikke mange dele, som Georg kunne bruge fra den, så det var dyre lærepenge. Jeg fik nærmest en skideballe af Georg 😠, da han så den, og at jeg var blevet snydt, så vandet drev af mig. Køb aldrig noget på eBay, som du ikke har mulighed for at se og kontrollerer.
Nu er der så gået 3/4 år, og det går stille og roligt fremad. Georg har haft en masse problemer med, at fremskaffe dele til gearkassen fra England, samt kvalliteten på gearhjulene. Men med lidt ekstra grå hår, er det nu lykkedes ham, at blive komplet færdig med motor og gearkasse, og har samlet det hele.
Topstykket, har været en tur i København, hos en anden gammel kendt tuningsekspert, nemlig Poul Heichendorff. Han har, som vist på efterfølgende fotoer, lavet et fantastisk godt stykke arbejde. Det er håndværk, når det er allerbedst. Jeg har endnu ikke haft fornøjelsen, at møde Poul peresonligt, men mon ikke vi mødes en dag på en af banerne, så jeg kan sige tak. Det bliver så spændende, når bilen første gang skal startes op. Jeg kan næsten ikke vente, det bliver englelyd for øregangene.
Georgs arbejde, er helt i top, et fantastisk godt håndværk er blevet udført. Der er virkelig kælet for denne motor og intet er overladt til tilfældighederne. Tak, Georg, for det arbejde du har udført, og fordi jeg har lært dig, at kende.
Jeg har, den 17 december 2010, hentet motoren/gearkasse, manifolds, kølere, oliekøler, udstødning og potte, hos Georg. Motorblokken skal nu affedtes og males.
Pladearbejdet og det mekaniske arbejde, udføres af dygtige fagfolk ( Jens, Tony og Torben ) fra Bilværkstedet ApS, Anholtvej i Frederikshavn. Pladearbejdet forventes færdigt inden nytår. Bilen skal til maleren lige i starten af det nye år. Så kan vi derefter påbegynde hele eftermontering af bilen, det bliver dejligt. Det begynder nu, at tage form for alvor. Fortsættes efter nytår..............
Første billede af minien på mit værksted. Den har jeg lige fået hjem.
Første billede af minien på mit værksted. Den har jeg lige fået hjem.